Panorama shopping center exterior
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept
Panorama shopping center Interior concept

PANORAMA SHOPPING CENTER

I Litauen har vi på uppdrag av UAB Panorama LT varit designarkitekter för renoveringen av köpcentrumet SLC Panorama – det tredje största köpcentrumet i staden Vilnius.

Uppdraget startade som ett parallellt uppdrag, där vi sedan fick arbeta med systemhandling och vidare stötta det lokala arkitektkontoret VAS Vilniaus Architektūros Studija under byggfasen.

Inspirationen till designkonceptet är tagen från Vilnius mix av historiska byggnadsverk och moderna arkitektur. Blandningen av de olika materialen som har använts på centrat blir även en flört till de många neoklassiska intrycken som man hittar i staden.

Med många liknande rum och kundstråk var målet här att skapa en rik variation och en resa igenom köpcentrumet som aktiverar dess besökare. De olika områdena speglar även de många olika platserna i en stad; innergården, arenan, marknaden osv.

”The Courtyard” är innergården som är det första man möter vid huvudentrén, är en plats där man binder ihop utsida med insida. I stället för en sluten fasad har vi här arbetat med enheter som man kan passera igenom. Här får man även en första inblick till de många olika våningsplanen och en glimt in till det resten av köpcentrumet har att erbjuda.

”The Arena” är en viktig knutpunkt och är en samlingsplats för centrats största events. Här är kommunikationen mellan planen inte längre enbart upp och ner, utan tillägget av en stor gradäng blir nu en del av rummets gestaltning och karaktär.

I området ”Family Corner” har vi, likt lekplatserna i staden  fokuserat på familjen och skapat utrymmen för lek, amning och vila. ”Activity Lane” är ett utav det bredare kundstråken där vi skapat touch-down platser som ger möjlighet till snabbare möten och individuellt arbete.

Utöver att skapa denna typ av variation har stor fokus även legat på att skapa ett bättre kundflöde mellan och på varje våningsplan, ibland genom att fylla igen bjälklagsöppningar och ibland genom att visuellt förstärka öppningarna med utkragande balkonger och ljussättning.

Projektet färdigställdes i januari 2024.

BESTÄLLARE:
OMFATTNING:
PLATS:
KONTAKT:
AFFÄRSOMRÅDE:

UAB Panorama LT
25 000 m²
Panorama Shopping Center
Carl Birath
Retail, Inredning

RELATERADE PROJEKT RETAIL

Kongahälla center fasad entre

Kongahälla Center

Mölndals Galleria

Asecs

Väla Restaurangtorg